CHEWINGISADDICTIVE

Rolul comunicării organizaţionale în cultura organizaţională August 11, 2009

Filed under: Communication Court — Cosmina @ 10:30 am
Tags: , , , ,

Conceptul de cultură organizaţională sau corporatistă cuprinde tot ceea ce înseamnă experienţe, atitudini, valori, convingeri, norme şi obiceiuri specifice, din punct de vedere al proporţiilor unei organizaţii. Acestea sunt împărtăşite de persoane şi grupuri care aparţin organizaţiei şi care controlează felul în care aceştia interacţionează între ei dar şi cu stakeholderii din exterior.

Valorile organizaţiei sunt credinţe despre ce fel de ţeluri membri organizaţiei ar trebui să urmărească şi idei despre standardele comportamentale pe care ar trebui să le întrunească în calitate de membri ai organizaţiei.

Din aceste valori derivă normele organizaţionale, standarde comportamentale care prescriu anumite tipuri de reacţii ale membrilor în situaţii particulare dar şi în cazul interacţiunii dintre aceştia, după caz aflaţi în situaţii de comunicare organizaţională formală sau informală.

În componenţa culturală putem distinge unele elemente vizibile cum ar fi: comportamente şi limbaj comun, ritualuri şi simboluri specifice, dar preponderent avem componente mai putin vizibile: perceptii şi reprezentari despre ce e considerat a fi “valoare” în organizaţie, mituri, standarde empirice despre ceea ce înseamnă a munci şi a te comporta cu o anumită etichetă în timp ce o faci.

Managementul poate încerca să impună sau să propună o anumită cultură corporaţiei. Aceştia pot dori să impună valorile şi standardele comportamentale care reflectă obiectivele organizaţiei după propriile viziuni.

Unii cercetatori afirmă că “organizaţia nu are cultura, ea este cultura” – din acest motiv este foarte greu să încercăm să o manageriem. Cu toate aceste rigori managementul trebuie să fie capabile să gestioneze cultura organizaţiei ca pe un siamez,deoarece este responsabil pentru comportamentul tuturor purtatorilor de imagine, care reflectă aspura bunei desfăşurări a activităţii interne în organizaţie la fel cum are şi un impact pozitiv asupra percepţiei pe care o emană constant mediului, de încredere, prosperitate, demnitate.

În plus o cultură  internă la locul de muncă va fi strict reglementată de micromanagemt într-o companie mică sau mijlocie dar se poate cere şi uniformizarea la nivelul corporaţiilor multinaţionale. Cultura sarcinilor poate fi implementată după caz dar şi importată, cum este de cele mai multe ori în cazul culturii tehnicienilor IT, care au limbaj şi comportament propriu asimilat în afara organizaţiei. Prezenţa lor poate influenţa cultura organizaţiei.

Ideea fundamentală în jurul careia se învârte până la urmă atât conceptul de cultură cât şi obiectul de comunicare organizaţională este percepţia, cum ne vedem munca şi pe noi înşine în raport cu aceasta.

To be continued…

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s