CHEWINGISADDICTIVE

Tendinte in mass media July 21, 2009

Filed under: Stuff'n'shit — Cosmina @ 9:16 pm
Tags: , ,

Mass-media asa cum o cunoastem in prezent cu variatele canale si mijloace de diseminare a informatiilor este in fapt rezultatul evolutiei tehnice si tehnologice a omenirii astfel ca fara Johannes Gutenberg care sa inventeze tiparul, fara telefonul lui A.G. Bell, fara radio, fara imagini, sau fara Arpanet, Intel, Microsoft, mass media nu ar fi existat in forma ei actuala. Tendintele in media pot fi intuite, in acest algoritm care implica pe langa constanta timp si un factor necunoscut si imprevizibil-omul, insa nu prognozate cu exactitate nici macar pe termen mediu sau scurt.

In prezent, in era vitezei cand informatia este puterea, avem de a face cu dominatia WEB. Fara indoiala in tarile dezvoltate si nu numai observam un monopol al pietei informationale detinut de medium-ul Internet care se remarca prin viteza (in defavoarea preciziei), prin faptul ca inglobeaza toate celelalte media si ofera un grad de interactiune complex, care multumeste receptorul prin garantia feedback-ului ce ii confera voce, si il face spectator/jucator activ in arena informatiei. Internetul reprezinta simbioza dintre datele de arhiva furnizate de media scrisa, imaginile televiziunii si informatia curenta, este un non-stop informational care s-a dezvoltat si ca nou spatiu pentru advertising, in defavoarea tiparului care pierde teren si bani pe segmentele publicitare oferite in publicatiile lor. In prezent cea mai mare suma investita in publicitate se regaseste in ad-uri sau spot-uri TV insa promisiunile de trafic pe anumite site-uri depasesc rating-urile cu care se lauda cele mai urmarite canale de televiziune publice sau private. Fara indoiala este o investitie buna difuzarea reclamei tale in pauza publicitara de la Superbowl, pe o suma cu sapte zerouri insa un banner plasat pe site-ul Oscarurilor, spre exemplu, cu doua luni inaintea evenimentului si o luna dupa garanteaza pentru aceeasi suma o acoperire mondiala in primul rand si un public de ordinul miliardelor.

Directia de personalizare a informatiei de individualizare si subiectivizare a ei pentru a se conforma cerintelor individului spre deosebire de traditionalul mase anunta un compromis nepermis in jurnalismul profesionist unde orientarea se face catre stire si nu catre receptorii ei care au devenit consumatori selectivi, capitalismul compromitand integritatea reporterului asupra caruia placerea stirii s-a transformat in presiunea ei.

In anii 70 in State apare o noua forma de jurnalism „Gonzo Journalism” care ii apartine lui Hunter S. Thompson bazata pe ideea lui William Faulkner potrivit careia „fictiunea este cel mai bun fapt”. Acest tip de scriitura jurnalistica este echivalentul, in sens larg, al editorialului si demonstreaza ca jurnalismul poate (re)prezenta adevarul si fara sa fie obiectiv. Thompson fiind un actant foarte influent in jurnalismul politic, un critic acid al presedintelui Richard Nixon. Prin acest exemplu al lui Thompson vroiam sa subliniez doua aspecte legate de tendintele media. In primul rand atitudinea fata de informatiile pe care le raspandesti, deschiderea spre nou si reevaluarea jurnalismului, abordarea de noi perspective care sa nu stirbeasca stirea in sine dar sa ii confere atractivitate. Revista Rolling Stone Magazine si-a dobandit o calitate de brand cu influenta asupra mentalitatii unei generatii prin muzica si prin editorialisti ca mai sus numitul „penstolar” Thompson, ceea ce mentine tirajul ridicat si consfinteste revista ca lider de vanzari pe piata americana de profil. Jurnalismul gonzo a atras dupa sine numeroase tentative de a scrie ostentativ, diferit si reprezinta o tendinta in presa scrisa si nu numai pe care multi o imbratiseaza (ex autohton: Andrei Gheorghe in anii 90)

Era clasica a jurnalismului a apus facand loc pentru ceea ce in cativa ani ni se va parea banal. Presa scrisa nu va disparea insa se va concentra in cateva publicatii majore pentru fiecare gen de la tabloid la politic, patronate de un trust mediatic care va detine medii scrise ca dovada palpabila a evenimentelor medii radiofonice si posturi de televiziune toate dirijate virtual cu ajutorul internetului. Potrivit dictonului „Get with the times” marile agentii de presa A.P. si Reuters folosesc in premiera inovatii tehnice cum ar fi internetul mobil pentru a-si putea informa clientii cat mai eficient despre evenimente. Noul standard pentru jurnalisti este „in timp real”, News feedurile fiind materializarea acestei evolutii.

Aparut in 2005, internetul prin telefon a ajuns sa se transforme in PDA (personal digital agenda) sau Blackberry technology, altfel spus informatia accesibila oriunde si oricand.

Internetul pe langa accesibilitate si viteza permite unor non-jurnalisti sau pseudojurnalisti sa se exprime in ceea ce se numeste editorial (independent) online, blog, online diary sau cel mai comun pentru mase in forum-uri. Acestia nu sunt servanzi ai codului etic si deontologic al jurnalistului astfel ca orice de la furtul de informatie, la raspandirea de zvonuri neverificate sau opinii fanteziste si trecerea lor ca elemente factuale a suscitat multe controverse cu privire la statutul de blogger si la pozitia sa in scena media in opozitie, completare sau comentare cu jurnalistul profesionist care isi publica articolul online pentru a fi mai usor accesibil.

Daca e sa facem o previziune bazata pe ciclicitatea si repetitivitatea istoriei curiozitatea umana si nevoia sociala de informatie nu se vor diminua ceea ce inseamna ca o disparitie media si a mijoacelor ei nu se va produce, poate doar un regres calitativ care se manifesta inca de pe acum. In ceea ce priveste varietatea lor si prezenta lor pe piata concurentiala umanitatea se afla intr-o perioada „postcomunista” si paradoxal „neocapitalista” a marcilor, le incearca pe toate si alege acel medium cu care se identifica cel mai bine. Individul va alege acel medium care i se potriveste lui si stilului sau de viata. Batranii conservatori, cu mult timp la indemana vor alege presa scrisa, un adult care munceste toata ziua la birou folosind calculatorul -internetul- va dori sa se relaxeze cu un ziar sau un buletin de stiri televizat unde este pasiv prin algere proprie, desi televiziunile tind spre a deveni din ce in ce mai interactive tocmai pentru a concura cu internetul, sau tinerii care folosec intr-un timp foarte scurt toate mijloacele media combinate in internetul clasic pe PC, telefoanele mobile cu radio, mp3, mp4, acces la internet in versiune pentru mobil sau versiune originala (Iphone), jocuri interactive playstation (portable), nintendo wii etc.

Sunt optimista ca traditia si calitatea construite de titani media ca  The Times sau The BBC se vor mentine pe canalele initiale pe care au pornit si nu se vor transpune digital decat intr-o masura care sa le asigure competitivitate si pe acel segment mediatic. The BBC sunt un mogul media avand cel mai accesat site din Marea Britanie, conform statisticilor, avand 4 canale specializate (ex BBC History, BBC current affaires), posturi proprii de radio dintre care BBC1 este cel mai ascultat radio international, pe canale digitale (confirma teoria ascensunii si a declinului; radioul a reprezentat cel mai raspandit medium de comunicare in perioada interbelica), trendsetter in materie de muzica electronica showul lui Pete Tong fiind o cronica vie a evolutiei genului. Calitatea presei scrise sau a posturilor de televiziune cu adevarat dedicate sunt imposibil de ingropat de surogate no name, no fame aparute ca rezultat al boom-ului tehnologic si al accesibilitatii comunicarii de masa astfel masura in care prevaleaza comunicarea doar de dragul ei va depinde de gradul de educare al receptorilor.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s