CHEWINGISADDICTIVE

Schimbari survenite in mentalul tinerilor dupa ’89 July 20, 2009

Filed under: lo-ol — Cosmina @ 8:00 pm
Tags: , , , ,

A nation’s culture resides in the hearts and in the soul of its people.

Cultura unei naţiuni stă în inimile şi sufletul poporului său.

Ghandi.

Mentalitatea tinerilor dupa decembrie ’89 poate fi privita din prisma a mii de directii, stimuli sau catalizatori intre care revolutia joaca un rol important dar nu definitoriu pentru majoritate.

Mentalitatea este înţeleasă ca un sistem ermetic de valori invizibile care acţionează cu precadere inconstient, se deduc din conduita, etica si morala constituind reprezentarea unei viziuni individuale in social.

Incep prin a sublinia faptul ca nu stiu, nu vreau si nu pot sa ma gandesc exhaustiv la mentalul tinerilor din perioada comunista de inceput, medie sau de criza pentru simplul motiv ca indoctrinarea, manipularea, fascinatia, adoratia sau oripilarea, rebeliunea, dezobedienta civica erau in centrul universului volens nolens atat pentru taranii din CAP-uri, muncitorii din Valea Jiului sau filosofii din cafenele. Ar fi un suicid al imaginatiei sa ma pun in locul lor, pentru ca nici in marturii din vremea lui Ceausescu spuse de tinerii de odinioara nu cred cu convictie. Timpul denatureaza adevarul realitatii care poate fi trait si experimentat o singura data in momentul X(prezent), hic et nunc, si nu se poate rememora obiectiv, nu il poti evoca cu aceasi precizie, perspectiva cu care privesti lucrurile este influentata de viitorul pe care nu il stiai inainte si care acum este arhiva, in consecinta cel mai corect lucru fata de constiinta mea este sa ma axez pe noua mentaliatate a tinerilor capitalisti retardati sau inapoiati fata de occident, avand jumatate de secol de capitalism handicap, democatie si egocentrare a individului, folosind stereotipurile din manualele de istorie si raportandu-ma la regimurile comuniste puternic active din Asia si America Centrala pentru o imagine dinamica si actuala a mentalului socialist implantat ca un chip in creierul proletarului, a carui dictatura este cea mai bine gandita cacealma a secolului trecut.

Problema fundamentala este una de natura interioara, psihologica, o dihotomie planara paralela care forteaza intersectia a doua spatii, incompatibile in natura, cand in fapt planul primar nu mai exista decat teoretic si prin consecintele omniprezente si redundante.

In vitro insa s-ar fi tradus intr-o implozie a nemateriei planului primar rezultanta fiind planul secund material, pur, cu traiectorie evolutiva care din cauza bacteriilor exterioare a polilor pozitivi si negativi se transforma din oxigenul scontat in monoxid de carbon.

Problema schimbarii de mentalitate poate fi privita din foarte multe unghiuri, dupa cum am subliniat anterior. Prima care mi se pare si una destul de interesanta este cea legata de cum privim notiunea de tanar, ca termen abstract care desemneaza o stare de fapt, o etapa sau o perioada in viata unui individ oarecare intr-un timp neimportant cu clisee comportamentale, tipizat si uniformizat sau cea de-a doua varianta in care termenul este ab initio individualizat pe criterii nationale, etnice, rasiale socio-economice, culturale, temporale, religioase etc insa grupat ideologic ca aceasta clasificare sa fie posibila.

In primul caz mentalitatea tinerilor ca reprezentant plenar al spiritului vremurilor nu s-a schimbat semnificativ in ultimul secol in lume decat printr-o emancipare treptata de sub controlul parental care se petrece si s-a petrecut diferit in concordanta cu traditiile si cultura regionala si locala. Etapele cresterii sunt in principiu aceleasi, problemele copilariei sunt joaca, curiozitatea care te introduce unei noi perioade de descoperiri fantastice, adolescenta, cu elanurile romantice si descoperirea sexualitatii umane urmata de o criza identitara si o rebeliune impotriva ordinii firii, toate trairi interioare care apar si sunt resimtite de toti tinerii la intensitati diferite intr-o perioada sau alta. Mersul vremii nu a perturbat aceste constante instinctuale, animalice ale omului indiferent de forma de guvernamant sau pozitia geografica. Aplicand aceasta teorie tarii noastre in analiza gandirii tinerilor in timpul regimului comunist, si dupa, am concluziona la modul cel mai general posibil ca o schimbare majora nu are cum sa se petreaca. Daca luam in considerare si factorul timp suntem cu atat mai inclinati sa acceptam ca o simpla schimbare de regim politic nu este suficienta sa cutremure traditii aflate in constiinta colectiva de mai bine de doua milenii. Daca privim problema prin ochii unui individ, care se formeaza cu fiecare secunda in a fi om, prapastia este mai adanca decat Groapa Marianelor datorita abordarii diferite pe care o au cele doua regimuri care i-au marcat tineretea, ascensiunea si varful potentialului spirit, creator, critic, genial. Regimul totalitar singurul pe care l-a cunoscut pana la momentul revolutiei era unul comod pentru clasa mijlocie. Ca si copil cantecele, odele, omniprezenta lui Ceausescu erau ininteligibile, pionieratul o obligatie, in adolescenta mizeria si lipsurile se resimt la o alta intensitate, rebeliune impotriva parintilor de transforma intr-una impotriva unui sistem care nu te implineste spiritual, iti ingradeste libertatea fiintei astfel incat individualitatea era sucumbata majoritatii. Sentimentul de rezistenta pura, dorinta de a trece dincolo de cortina de fier opaca care nu lasa soarele sa ne salute decat dinspre Rasarit si care nu permite decat unde firave sa mai scape in podul unei case din care susotit se aude o voce de femeie care anunta ora la Radio Europa Libera, era resimtit puternic in sufletul unui student timisorean care in lecturile lui savura povestile despre El Commandante si visa la o revolutie glorioasa. Ori dupa revolutia noroita din decembrie ’89, bucuria deschiderii spre lume a fost la fel de mare ca cea a unui orb care isi recapata vederea cu acelasi sentiment de teama in suflet pentru ce va vedea. Boom-ul informational, constiinta de sine si de statutul sau de comunist reformat nu ii schimba menatlitatea individului ci doar pragul de adaptabilitate. Primii ani dupa revolutie in mintea si sufletul individului se trezeste din inertie nu spiritul creator al omului liber ci scepticismul noului inceput, cinismul si pragmatismul adus odata cu capitalismul asa incat singurul sentiment legat de tinerete este unul vag de mandrie si rusine deopotriva care trece destul de repede inghitit de griji cotidiene.

Daca facem planurile sa converge obtinem un rezultat si mai clar al mentalitaii stoice a tinerilor din perioada de dinainte de ’89, Securitatea eleminand cu lipsa de tact orice rebeliune care cauza sau ar fi putut cauza valuri. Avanturile adolescentine revolutionare, daca e sa dam crezare teoriei conspiratiei au fost lansate tot de oameni copti manipuland tinerii, care de ce sa nu recunoastem sunt usor impresionalbili, atrasi in special de mirajele occidentului. Democratia aduce cu sine eliberarea constrangerilor, a limitelor si o infinitate de posibilitati neimplementate din lipsa de educatie capitalista si dependenta de stat pe care multi dintre cei crescuti in regimul comunist, fie si pentru cei pana in douazeci de ani, este o dovada vie a cat de greu se implementeaza o schimbare. Tranzitia menatlitatii se produce insa mai repede decat cea politica pentru ca fluxul de tineri se schimba si el odata la 5, 10 ani astfel incat noua generatie de tineri afla despre trecutul filorus si filogerman precum si despre legionari, comunisti, securitate, lagare de reeducare, cozi la paine doar din povestile bunicilor si nu sunt constienti de privilegiile unei granite apusene libere. Mentaliatatea tinerilor care nu au trait in regimul comunist este una prin excelenta, extrapoland putin, occidentalo-americana pe cand a tinerilor care au trait ultimii zece ani ai regimului este tot spre est orientata fie ca vorbim de balcani, Turcia sau Rusia.

Constitutia Republicii Socialiste Romania 1965

Art2.
Intreaga putere in Republica Socialista Romania apartine poporului, liber si stapin pe soarta sa.
Puterea poporului se intemeiaza pe alianta muncitoreasca-taraneasca. In strinsa unire, clasa muncitoare – clasa conducatoare in societate -, taranimea, intelectualitatea, celelalte categorii de oameni ai muncii, fara deosebire de nationalitate, construiesc orinduirea socialista, creind conditiile trecerii la comunism.

Constitutia Romaniei 1991

Art.1
(1) Romania este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil.
(2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
(3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile omului , libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.

Pronind de la diferentele din articolele constituiei referitoare la mentalitatea statului putem concluziona ca populatia si mai ales tinerii si-au insusit aceste stari de fapt si le-au integrat in identitatea lor spirituala astfel incat o inversiune de roluri ar fi constituit un soc cultural in conditiile in care nu au trecut nici doua decenii de la caderea regimului Ceausescu.

Mentaliatea din punct de vedere economic a tinerilor este una in care prevaleaza oferta si nu crerea, in care liberul arbitru este neingradit fizic ci doar etic si moral, accesul la informatie a propagat Romania intr-o alta sfera a competitivitatii tinerilor, cultura occidentala a fost copiata la indigo de adolescenti care au fost cei mai capabili sa depaseasca handicapul de civilizatie de 50 de ani. Consumul este noul regim la putere iar tinerii desi inca subapreciati si valorificati sunt, desi cliseeu notoriu, viitorul tarii.

Spre marea mea dezamagire cu cat ma gandesc mai bine cu atat mi se pare ca samanta rea se propaga peste generatii pentru ca desi suntem dupa parerea mea la a treia generatie de tineri liberi balcanismul si socialismul, cu tenta de vrem sa fim condusi nu, s-au dispersat si lipsa de cultura, de educatie, complacerea in mediocritate isi gasesc adepti in marea majoritate a populatiei care inca fura de la stat, inseala statul, cred ca statul le este dator lor si nu constientizeaza pe deplin ca puterea proletariatului nu era in fapt demos kratos ci un solgan de propaganda comunista gandita in asa fel incat sa submineze individul.

Geniul politic al romanului trece testul timpului si printr-un restauratio magna isi reintra in drepturi comunismul fiind numai unul dintre momentele de contemplare ale romanului din care se trezeste cu personalitatea nealterata.

Conchid prin a reitera convingerea solida in mentalul, din nefericire, inflexibil al poporului roman constanta pentru care schimbarea de regim politic aduce deviatii minime cum ar fi o accentuare a egoismului, punerea in centru a individului si nu colectivitatii sau libertatea nelimitata de miscare, gandire, actiune nu au schimbat dramatic mentalitati nu au creat o comunitate toleranta si deschisa la nou, dar testeaza cu precizia picaturii chinezesti puterea romanilor de insusire a lui toate trec, conservatorismul in gandire fiind una din cauzele pierzaniei neamului.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s